فرودگاه سقز، اصلاح نقشه و صرفه‌جویی در هزینه


5 سال پیش ، چهارشنبه 24 مهر 1398

عملیات احداث فرودگاه سقز از سال 1385 از سوی وزارت راه و شهرسازی آغاز شد و مشاوره و مطالعات آن در سال 95 به عهده مهندسین مشاور راه‌‍یاب ملل گذاشته شد. از مهم‌ترین اقدامات شرکت راه‌یاب ملل پس از بررسی اسناد و طرح‌ها اصلاح طول باند و محل احداث ساختمان بود.


عملیات احداث فرودگاه سقز از سال 1385 از سوی  وزارت راه و شهرسازی آغاز شد و پس از انتخاب کارفرمای جدید (شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ) در سال 95، شرکت‌های مهندسین مشاور راه‌یاب ملل، گروه مشارکت جهاد نصر مرکزی و چهل چشمه به ترتیب به عنوان مشاور، پیمانکار باند و پیمانکار ساختمان و ترمینال جنبی انتخاب شدند.

در زمان تحویل پروژه به شرکت راه‌یاب ملل وضعیت باند و ساختمان ترمینال فرودگاه به شرح زیر بود: باند فرودگاه برای هواپیمای فوکر 100 و به طول 3 تا 4 کیلومتر طرح ریزی شده بود که که از این میزان 1/8 کیلومتر باند آسفالت احداث شده است. تعریض باند از سمت شهر سنندج مصوب مدنظر قرارگرفته است. ساختمان ترمینال فرودگاه جانمایی شده بود. 

از مهم‌ترین اقدامات شرکت راه‌یاب ملل پس از بررسی اسناد و طرح‌ها اعمال دو اصلاحیه در نقشه اولیه احداث فرودگاه بود.

این اصلاحات در باند و ساختمان فرودگاه به شرح زیر است: باند فرودگاه برای هواپیماهای ATR اصلاح شد و طول مورد نیاز از 4 کیلومتر به 2920 متر و عرض آن به 30 متر تغییر یافت. تعریض باند از سمت سنندج نیازمند  اجرای عملیات خاکبرداری به حجم 8 میلیون متر مکعب بود که مطابق مطالعات جدید تعریض باند از سمت سقز در دستور کار قرار گرفت.

در ارتباط با جانمایی ترمینال، مشخص شد که در نقشه قبلی احداث ساختمان در یکی از پست‌ترین نقاط فرودگاه درنظر گرفته شده‌بود که براساس مطالعه جدید، ترمینال فرودگاه به مساحت 1400 متر مربع در نقطه مناسبی از زمین فرودگاه در دست احداث قرار گرفت. درحال حاضر عملیات عمرانی این پروژه در بخش باند پیشرفت 20 درصدی و در بخش ابنیه پیشرفت 60 درصدی داشته است.

بدون تصویر