تقدیر و تشکر وزیر سابق راه و شهرسازی از مهندس بیگلر و عوامل اجرایی آزادراه تهران شمال


4 سال پیش ، شنبه 24 اسفند 1398

نقد و بررسی ابعاد فنی و فرآیند‌ها و سازمان اجرایی پروژه تهران شمال توسط عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی


به گزارش روابط عمومی شرکت مهندسین مشاور راه‌یاب ملل، عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی در مقاله ‌ای با عنوان «آزادراه تهران شمال - گزارش به مردم» ضمن مرور سابقه‌ی اجرایی این پروژه از ابتدا تاکنون، ابعاد فنی و فرایندها و سازمان اجرایی این پروژه‌ی پیچیده را در بازه‌های زمانی مختلف مورد بررسی و نقد قرار داده‌است.
عباس آخوندی در بخشی از این مقاله، در وصف پروژه آزادراه تهران-شمال بیان می‌دارد:
«بی‌گمان، آزادراه تهران-شمال پیچیده‌ترین پروژه مهندسی راه و ساختمان ایران است. دستِ‌کم من نمونه‌ی دیگر در اندازه و میزان پیچیدگی، معادلِ آن سراغ ندارم و با افتتاح قطعه یک، مرحله‌ای  از یک پروژه‌ی مزمن که سال‌ها به‌عنوان یک معمّا در ذهن مردم درآمده‌بود به نتیجه رسید.
درسی که باید از این پروژه گرفت کم‌توجهی به مرحله پیدایش و آغاز این پروژه است که نهایتاً منجر به طولانی شدن، چندباره‌کاری در بخش‌هایی از آن و افزایش قیمت تمام‌شده‌ی آن شد.
این پروژه نیازمند مطالعات زمین‌شناسی با دقّت بسیار بالا، مطالعات ژئوتکنیکی بسیار دقیق، مطالعات هیدرولوژی با دوره‌ی زمانی حداکثری و هم‌چنین انتخاب فنّاوری ساخت و تجهیزات مدرن چه در سازه‌های فنّی چون تونل‌ها، پل‌ها، دیوارهای حائل و چه در روسازی‌ها و انتخاب معماری بناها و هم‌چنین انتخاب علائم، رنگ‌آمیزی‌ها، روشنایی و مسائلی ازاین‌دست بود.
هم‌چنین، این پروژه نیازمند سیستم مستندسازی جزئیّات و طراحی نظام و انتخاب فناوری بهره‌وری از آن بود. انجام مطالعات مهندسی چنین پروژه‌ای نیازمند استفاده از تجربه‌های بین‌المللی و به‌کارگیری بنگاه‌هایی در اندازه‌ی جهانی است. واقعیّت این است که از منظرّ دانش مهندسی به‌ویژه مهندسی راه و ساختمان کشورمان در وضعیّت مناسبی قرار دارد. ولی این بدین معنی نیست که خود را از تجربه‌های بین‌المللی بی‌نیاز بدانیم.»


ایشان در پایان ضمن تشکر از تمامی عوامل اجرایی دستگاه اجرایی، شرکت احداث و سایر افراد فعال در این پروژه، از مهندس بیگلر به عنوان مدیر طرح قطعات یک و دو این پروژه تشکر و قدردانی کردند.

لینک مقاله به منظور مطالعه کامل :
https://bit.ly/2Wdxpw2
بدون تصویر